Kenali
Kitab Mazhab Syafi‘i : Tuhfah al-Muhtaj bi Syarh al-Minhaj
Alyasak
bin Berhan
Kitab
Tuhfah al-Muhtaj bi Syarh al-Minhaj (تحفة المحتاج بشرح المنهاج) adalah salah sebuah karya fiqah
mazhab Syafi‘i yang terkenal dan muktamad di sisi ulama mutaakhirin mazhab Syafi‘i.
Pengarang Kitab
Kitab
ini disusun oleh Imam Shihabuddin Ahmad bin Muhammad bin Muhammad bin Ali bin
Hajar al-Haitami al-Sa‘di al-Ansari al-Syafi‘i. Beliau dilahirkan di
perkampungan Abu al-Haitam, Mesir tahun 909H. Antara gurunya adalah seperti
Syeikh al-Islam Zakaria al-Ansari, Syeikh Abdul Haq al-Sinbati, Syeikh Ibn
‘Arus al-Misri, Syeikh Shihab al-Ramli, Syeikh Muhammad bin Salim al-Tabalawi
dan lain-lain. Berhijrah ke Mekah dan tinggal di sana selama lebih kurang 34
tahun sehinggalah beliau meninggal dunia tahun 974H. Karyanya melebihi seratus
buah karangan dalam pelbagai bidang ilmu. Antara karya fiqahnya yang terkenal
ialah Tuhfah al-Muhtaj, Fath al-Jawwad Syarh al-Irsyad, al-Imdad Syarh
al-Irsyad, al-Manhaj al-Qawim, al-I‘ab Syarh al-‘Ubab, al-Fatawa al-Kubra dan
al-Fatawa al-Hadithiyyah. Di dalam kitab-kitab mutaakkhirin Mazhab Syafi‘i,
beliau dirumuzkan dengan rumuz (isyarat) “حج”.
Justeru,
apabila disebut Ibn Hajar di dalam kitab-kitab fiqah Mazhab Syafi‘i, maka ia
merujuk kepada beliau (Ibn Hajar al-Haitami), bukannya al-Hafiz Ibn Hajar
al-‘Asqalani, iaitu pengarang Fath al-Bari dalam bidang hadis, yang juga
bermazhab Syafi‘i.
Kedudukan Kitab
Beliau
mula menyusun Kitab Tuhfah al-Muhtaj pada 12 Muharram tahun 958H dan selesai
pada malam 27 Zulkaedah tahun 958H. Kitab Tuhfah al-Muhtaj ini ialah syarah
(huraian) kepada Kitab Minhaj al-Talibin, karya Imam al-Nawawi. Ia mempunyai
kedudukan yang penting dalam mazhab Syafi‘i sehingga kebanyakan ulama Syafi‘iyyah menjadikan kitab ini sebagai rujukan dan pegangan utama ketika
mereka berfatwa dan menjatuhkan hukuman di mahkamah. Bahkan, kitab Tuhfahnya
pernah dipelajari daripadanya oleh sejumlah ulama al-Muhaqqiqin yang tidak
terhitung ramainya sambil dikomentar dan diperbetulkan oleh mereka. Malah, pendapat
Imam Ibn Hajar di dalam Kitab Tuhfah al-Muhtaj ini menjadi pegangan
(al-Muktamad) dalam Mazhab Syafi‘i terutamanya dalam kalangan ulama al-mutaakkhirin dari Hadhramaut, Syam, Akrad, Yaman, Hijaz dan Daghistan. Oleh kerana
itulah, apabila berlakunya perbezaan pendapat Syeikh Ibn Hajar di antara
kitab-kitab beliau, maka didahulukan pendapat beliau di dalam Kitab Tuhfah
al-Muhtaj, kemudian Fath al-Jawwad Syarh al-Irsyad, kemudian al-Imdad Syarh
al-Irsyad, kemudian al-Manhaj al-Qawim Syarh Ba Fadhal, kemudian al-I‘ab Syarh
al-‘Ubab, al-Fatawa al-Kubra dan al-Fatawa al-Hadithiyyah.
Menurut
pengkaji, penulisan beliau dalam Kitab Tuhfah al-Muhtaj ini banyak mengambil
faedah daripada kitab hasyiah gurunya, iaitu Hasyiah Ibn Abdil Haq al-Sunbati
bagi Syarh al-Mahalli. Selain itu juga, ibarat (gaya bahasa) yang digunapakai
oleh Syeikh Ibn Hajar di dalam Kitab Tuhfah al-Muhtaj ini lebih sulit difahami
berbanding kitab gandingannya seperti Kitab Nihayah al-Muhtaj dan Mughni
al-Muhtaj terutamanya dalam bab faraid.
Hasyiah Kitab
Terdapat
tidak kurang daripada 20 lebih orang ulama yang pernah menghasyiahkan (menghuraikan)
Kitab Tuhfah al-Muhtaj ini. Walaubagaimanapun, daripada semua hasyiah tersebut
hanya dua buah hasyiah sahaja yang banyak dicetak bersama-sama Kitab Tuhfah
al-Muhtaj ini (10 jilid), iaitu Hasyiah Syeikh Ibn al-Qasim al-‘Abbadi dan
Hasyiah Syeikh Abdul Hamid al-Syarwani al-Daghistani (murid kepada Syeikh
Ibrahim al-Baijuri dan dialah yang dimaksudkan oleh al-Syarwani dengan ‘Syeikhuna’
dalam hasyiahnya ini). Bahkan, daripada sekalian hasyiah tersebut juga, Hasyiah
Syeikh Ibn al-Qasim al-‘Abbadi adalah hasyiah yang lebih didahulukan
oleh para ulama berbanding hasyiah-hasyiah yang lain. Sungguhpun demikian, di nusantara
ini amat sukar untuk mencari guru-guru yang pernah mempelajari kitab ini serta
berkelayakan untuk mengajarnya.
اليسع
Wallahu
a‘lam.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan