Kenali
Kitab Mazhab Syafi‘i : Nihayah al-Muhtaj ila Syarh al-Minhaj
Alyasak
bin Berhan
Kitab
Nihayah al-Muhtaj ila Syarh al-Minhaj (نهاية المحتاج إلي شرح المنهاج) adalah salah sebuah karya fiqah
mazhab Syafi‘i yang terkenal dan muktamad di sisi ulama mutaakhirin mazhab Syafi‘i.
Pengarang Kitab
Kitab
ini disusun oleh Imam Syamsuddin atau Jamaluddin Muhammad bin Shihabuddin Ahmad
bin Hamzah al-Ansari al-Ramli al-Manufi al-Syafi‘i. Beliau mula menyusun Kitab
Nihayah al-Muhtaj pada bulan Zulkaedah tahun 963H dan selesai pada malam Jumaat
19 Jamadil Akhir tahun 973H. Beliau adalah seorang yang faqih dan mufti Mesir yang digelar
“al-Syafi‘i al-Saghir”. Dikenali juga dengan gelaran “al-Ramli al-Saghir”,
manakala bapanya dikenali dengan “al-Ramli al-Kabir”. Antara gurunya adalah
bapanya sendiri, iaitu Shihabuddin al-Ramli, Syeikh al-Islam al-Qadhi Zakaria
al-Ansari, Syeikh Burhanuddin bin Abu al-Syarif, Syeikh Sa‘duddin Muhammad bin
Muhammad al-Zahabi dan lain-lain lagi. Beliau lahir pada tahun 919H di Kaherah dan
meninggal dunia tahun 1004H. Antara karyanya yang masyhur adalah seperti Nihayah
al-Muhtaj dan Ghayah al-Bayan Syarh Zubad Ibn Raslan. Di dalam kitab-kitab
mutaakkhirin Mazhab al-Syafi‘i, beliau dirumuzkan dengan rumuz (isyarat) “م ر”.
Kedudukan Kitab
Kitab
Nihayah al-Muhtaj ini ialah syarah (huraian) kepada Kitab Minhaj al-Talibin, karya Imam al-Nawawi. Ia mempunyai kedudukan yang penting dalam mazhab Syafi‘i sehingga kebanyakan ulama Syafi‘iyyah menjadikan kitab ini sebagai rujukan dan
pegangan utama ketika mereka berfatwa dan menjatuhkan hukuman di mahkamah. Bahkan, kitab ini pernah dipelajari daripada pengarangnya sendiri oleh sejumlah tidak
kurang daripada empat ratus orang ulama al-Muhaqqiqin sambil dikomentar dan
diperbetulkan oleh mereka. Malah, pendapat Imam al-Ramli di dalam Kitab Nihayah
al-Muhtaj ini menjadi pegangan (al-Muktamad) dalam Mazhab Syafi‘i
terutamanya dalam kalangan ulama al-mutaakkhirin dari Mesir seperti al-Zayyadi,
al-Halabi, al-Syaubari, al-‘Inani, al-Qalyubi, al-Shabramallisi atau
al-Shubramillisi, al-Rasyidi, al-Jamal, al-Bujairimi, al-Syarqawi, al-Baijuri
dan lain-lain.
Walaubagaimanapun, menurut Syeikh Muhammad Sulaiman al-Kurdi, jika
berlaku perselisihan pendapat Imam al-Ramli di dalam Kitab Nihayah al-Muhtaj
ini dengan Kitab Syarh al-Idhah berkaitan permasalahan haji, maka pendapat
beliau di dalam Kitab Syarh al-Idhah lebih dipegang (muktamad) berbanding pendapat
beliau di dalam Kitab Nihayah al-Muhtaj. Hal ini adalah kerana, Kitab Syarh al-Idhah
lebih terkemudian dikarang oleh beliau berbanding Kitab Nihayah al-Muhtaj.
Hasyiah Kitab
Antara
ulama yang direkodkan pernah menghasyiahkan (huraian) Kitab Nihayah al-Muhtaj
ini adalah:
1.
Syeikh Nuruddin Ali bin Yahya al-Zayyadi al-Misri (1024H).
2.
Syeikh Muhammad bin Abdul Mun'im al-Taifi (1052H).
3.
Syeikh Nuruddin Ali bin Ali al-Shabramallisi al-Qahiri (1087H).
4.
Syeikh Ahmad bin Abdul Razzaq al-Maghribi yang dikenali dengan panggilan
al-Rasyidi (1096H).
5.
Syeikh Sulaiman bin Umar al-'Ajili al-Misri yang dikenali dengan panggilan
al-Jamal (1204H).
6.
Syeikh Khalid bin Husain al-Syahrazuri al-'Uthmani (1242H).
7.
Syeikh Muhammad bin Muhammad al-Anbabi al-Azhari (1313H) berjudul Taqrir
al-Anbabi 'ala Nihayah al-Muhtaj li al-Ramli.
Walaubagaimanapun,
daripada semua hasyiah di atas hanya dua buah hasyiah sahaja yang banyak
dicetak bersama-sama Kitab Nihayah al-Muhtaj ini, iaitu Hasyiah Syeikh
al-Shabramallisi dan Hasyiah Syeikh al-Rasyidi (8 jilid). Sungguhpun demikian, di zaman
ini amat sukar untuk mencari guru-guru yang pernah mempelajari kitab ini serta
berkelayakan untuk mengajarnya.
اليسع
Wallahu
a‘lam.
Assalammualaikum min, bisa tahu rujukannya dari mana?
BalasPadam