Rabu, 14 Jun 2017

TEMPAT MENGELUARKAN ZAKAT FITRAH

PANDUAN HUKUM: TEMPAT MENGELUARKAN ZAKAT FITRAH
Alyasak bin Berhan

Tempat Wajib Mengeluarkan Zakat Fitrah

Secara asasnya, tempat mengeluarkan zakat fitrah adalah di tempat seseorang itu berada ketika tenggelam matahari akhir Ramadhan (malam 1 Syawal). Justeru, wajib ke atas seseorang yang berada di sesuatu tempat ketika tenggelam matahari akhir Ramadhan (malam 1 Syawal) mengeluarkan zakat fitrah di tempat berkenaan kepada golongan yang berhak menerimanya mengikut makanan asasi tempat itu. Hal ini adalah kerana tidak harus memindahkan zakat melainkan pemerintah mengikut pendapat yang muktamad.

Sabda Rasulullah sollallahu ‘alaihi wa sallam, ketika baginda mengutuskan Muaz radhiallahu anhu ke Yaman:

فَأَخْبِرْهُمْ أَنَّ اللَّهَ افْتَرَضَ عَلَيْهِمْ زَكَاةً فِي أَمْوَالِهِمْ، تُؤْخَذُ مِنْ غَنِيِّهِمْ فَتُرَدُّ عَلَى فَقِيرِهِمْ
"…khabarkan kepada mereka, sesungguhnya Allah Taala mewajibkan zakat pada harta-harta mereka, yang diambil daripada orang kaya di kalangan mereka dan dikembalikan kepada orang miskin di kalangan mereka…"(Riwayat al-Bukhari).

Diriwayatkan daripada Abu Juhaifah radhiallahu anhu bahawa dia berkata:

قَدِمَ عَلَيْنَا مُصَدِّقُ النَّبِيِّ - صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ - فَأَخَذَ الصَّدَقَةَ مِنْ أَغْنِيَائِنَا فَجَعَلَهَا فِي فُقَرَائِنَا
“Telah datang wakil Rasulullah sollallahu ‘alaihi wa sallam untuk mengutip zakat dalam kalangan kami, maka dia mengambil zakat dari kalangan kami yang kaya dan membahagikan zakat itu kepada orang miskin dalam kalangan kami.”(Riwayat al-Tirmizi, Ibn Khuzaimah dan al-Daraqutni. Kata al-Tirmizi: hadis hasan).

Justeru, seseorang yang tinggal di Kuala Lumpur, tetapi menyambut Hari Raya (ketika tenggelam matahari akhir Ramadhan/malam 1 Syawal) di Negeri Sembilan sebagai contoh. Maka zakat fitrahnya wajiblah dibayar di Negeri Sembilan jika dia belum lagi membayar zakat fitrah di Kuala Lumpur semasa bulan Ramadhan berlangsung.

Berzakat di Tempat Lain, Beraya di Tempat Lain

Seseorang yang menyegerakan bayaran zakat fitrah di sesuatu tempat, kemudian dia berada di tempat lain pula ketika matahari tenggelam akhir Ramadhan (malam 1 Syawal). Maka zakat fitrah yang dikeluarkannya itu adalah memadai (sah) dan dia tidak wajib lagi untuk mengeluarkannya bagi kali kedua sepertimana yang telah dinukilkan oleh Syeikh al-Hafni daripada Syeikh al-Shabramallisi.

Justeru, seseorang yang tinggal di Kuala Lumpur, tetapi menyambut Hari Raya (ketika tenggelam matahari akhir Ramadhan/malam 1 Syawal) di Negeri Sembilan sebagai contoh. Namun, semasa bulan Ramadhan berlangsung dia telahpun membayar zakat fitrah di Kuala Lumpur. Maka dia tidak wajib lagi mengulangi pembayaran zakat fitrahnya di Negeri Sembilan.

Disebutkan oleh Tuan Guru Haji Chik al-Qadahi;

"Jika seorang ia beri fitrahnya pada satu negeri dan tatkala jatuh matahari akhir Ramadhan (malam 1 Syawal) ia berada pada negeri yang lain seperti ia beri fitrahnya di Kuala Lumpur dan tatkala jatuh matahari akhir Ramadhan (malam 1 Syawal) ia berada di Kedah, maka iaitu khilaf ulama. Maka kata setengah ulama, tiada memada (tidak memadai), wajib diberi pula fitrahnya di tempat yang ia berada tatkala jatuh matahari akhir Ramadhan (malam 1 Syawal). Dan kata setengah ulama, memada (memadai), tiada wajib diberi pula di tempat yang ia ada sewaktu jatuh matahari akhir Ramadhan (malam 1 Syawal)."

Mereka yang Di Bawah Tanggungan Berada Di Tempat Lain.

Disebutkan Syeikh Zainuddin al-Malibari :

وهي صاعٌ...من غالبِ قوتِ بَلَدِهِ أي بَلَدِ المؤدَّى عنه. فلا تجزىء من غيرِ غالبِ قوتِهِ، أو قوتِ مُؤَدٍّ، أو بلدِهِ، لتشوُّفِ النفوسِ لذلك. ومن ثم وجبَ صرفُها لفقراءِ بلده مؤدَّى عنه

"Zakat fitrah itu adalah segantang...daripada makanan asasi yang ghalib pada negeri orang yang dibayarkan zakat untuknya. Maka tidak memadai fitrah itu daripada selain makanan asasinya atau makanan asasi pembayar atau negerinya (pembayar) kerana orang yang berhak berkeinginan kepada yang demikian itu. Oleh kerana itu wajib mengeluarkannya kepada fakir-fakir di negeri orang yang dibayarkan zakat untuknya."

Bagi mereka yang di bawah tanggungan seperti isteri, hamba, ibubapa dan anak-anak pula, zakat fitrah bagi pihak mereka mestilah dikeluarkan di tempat mereka berada ketika matahari tenggelam akhir Ramadhan (malam 1 Syawal) mengikut makanan asasi tempat berkenaan berdasarkan pendapat yang muktamad. Misalnya seorang isteri atau hamba yang berada di sebuah negeri, walhal suami atau tuannya berada di sebuah negeri yang lain. Maka zakat fitrah bagi pihak mereka mestilah dikeluarkan di negeri tempat mereka berada mengikut makanan asasi tempat berkenaan. Salah satu caranya adalah dengan suami atau tuannya itu mewakilkan kepada seseorang untuk mengeluarkan zakat bagi pihak mereka yang di bawah tanggungannya di tempat mereka berada. Hal ini berdasarkan kepada pendapat yang mengatakan bahawa kewajipan tersebut adalah ke atas orang yang dibayarkan zakat untuknya sejak awal lagi.

Adapun menurut pendapat kedua dalam mazhab kita, zakat fitrah mereka memadai dan sah dikeluarkan kepada penerima zakat yang ada di tempat pembayar zakat mengikut makanan asasi di tempat pembayar zakat itu. Di sisi pendapat ini, yang diambil kira adalah tempat pembayar zakat kerana ia berdasarkan kepada pendapat yang mengatakan bahawa kewajipan tersebut adalah ke atas pembayar zakat sejak awal lagi. Namun, pendapat ini adalah merupakan pendapat yang marjuh (lemah).

Disebutkan oleh Tuan Guru Haji Chik al-Qadahi;

"Orang yang memberi fitrahnya (pembayar zakat fitrah) berada pada suatu negeri dan orang yang diberi fitrahnya (orang yang dibayarkan zakat untuknya) berada pada negeri yang lain seperti anak isterinya berada di Mekah dan suaminya berada di Malaysia, dan orang Mekah makan gandum dan orang Malaysia makan beras. Maka wajib atas suaminya beri fitrah anak isterinya yang berada di Mekah itu dengan gandum dan diberi kepada mustahiq (penerima zakat) yang ada di Mekah seperti dikirim surat ke Mekah kata kepada isterinya "aku izin akan dikau beri fitrah engkau dan fitrah anak-anak aku dengan gandum". Maka tiada memada (memadai) dan tiada sah diberi fitrah anaknya dan isterinya yang berada di Mekah itu dengan beras dan tiada memada (memadai) lagi tiada sah diberi fitrah anaknya dan isterinya yang berada di Mekah itu kepada mustahiq (penerima zakat) di tempat suaminya walaupun dengan gandum. Dan kata setengah ulama, memada (memadai) dan sah diberi fitrah anak isterinya yang berada di Mekah itu diberi dengan beras kepada mustahiq (penerima zakat) yang ada di tempat suaminya."
اليسع
Wallahu a‘lam.

Rujukan:

-          Nihayah al-Muhtaj
-          Mughni al-Muhtaj
-          Fath al-Muin
-          Hasyiah al-Shabramallisi
-          Hasyiah Ibn Qasim al-‘Abbadi
-          Hasyiah al-Jamal
-          Hasyiah al-Syarqawi
-          Fath al-‘Allam
-          Hasyiah al-Syarwani
-          Sullam al-Sibyan


2 ulasan:

  1. Alhamdulillah, sesuatu yg bermanfaat.

    Jemput ziarah http://fekah.blogspot.my

    BalasPadam
  2. Alhamdulillah, sesuatu yg bermanfaat.

    Jemput ziarah http://fekah.blogspot.my

    BalasPadam