PANDUAN HUKUM: HUKUM MENGULANGI SOLAT JENAZAH
BAGI YANG TELAH MELAKSANAKANNYA & KEDUDUKAN KEPALA JENAZAH LELAKI
Alyasak Berhan
Hukum Mengulangi Solat Jenazah Bagi Yang Telah
Melaksanakannya
Terdapat sekurang-kurangnya 4 pendapat tentang
hukum mengulangi solat jenazah bagi seseorang yang telah melaksanakannya kali
pertama iaitu;
1. Harus mengulanginya secara berjemaah
sepertimana yang dinyatakan oleh Syeikh al-Syabramallisi.
2. Sunat sepertimana solat lainnya (qil).
3. Makruh.
4. Khilaful Awla kerana tiada tuntutan syarak
untuk mengulanginya. Inilah pendapat yang lebih sahih (asoh) sepertimana yang telah
dinyatakan oleh Imam al-Nawawi dan inilah pandangan yang dipegang oleh
Syeikh al-Islam Zakaria al-Ansari.
Justeru, menurut pendapat ini, tidak sunat mengulangi solat jenazah bagi seseorang yang telah melaksanakannya kali pertama sama ada secara bersendirian mahupun secara berjemaah. Namun, sekiranya ia
diulang, maka solat jenazah tersebut sah sebagai solat sunat.
Sungguhpun begitu, wajib juga diniatkan fardhu
(fardhiyyah) ketika mengulanginya di sisi Syeikh Sa‘id Ba ‘Asyan dan al-Sayyid
al-Bakri. Manakala menurut Syeikh al-Bujairimi di dalam Hasyiah Syarh al-Manhaj
pula, tidak wajib meniatkan fardhu ketika mengulanginya.
Kedudukan Kepala Jenazah Lelaki
Menurut ulama Hadhramaut seperti Syeikh
Abdullah Ba Sudan dan selainnya, afdhalnya kedudukan kepala jenazah lelaki
adalah di sebelah kanan imam. Bahkan, Syeikh Ismail Uthman Zain
al-Yamani pernah menyusun sebuah risalah ringkas berjudul 'Tahqiq al-Maqam fi
Mawqif al-Musolli 'ala al-Janazah bi al-Nisbah li al-Munfarid wa al-Imam'
khusus untuk mendokong pendapat ini.
Manakala Syeikh al-Syabramallisi, Syeikh
Sulaiman al-Bujairimi, Syeikh Sulaiman al-Jamal dan selainnya daripada hawasyi
al-Misriyyin (ulama mutaakkhirin Mesir) berpandangan bahawa, afdhalnya
kedudukan kepala jenazah lelaki adalah di sebelah kiri imam supaya
kebanyakan jasad jenazah berkenaan berada di sebelah kanan imam ketika ia disolatkan. Justeru, inilah
pendapat yang telah dipilih oleh ulama-ulama nusantara kita seperti Syeikh Daud
bin Abdullah al-Fatani, Syeikh Muhammad Nawawi al-Bantani, Syeikh Zainul Abidin
bin Muhammad al-Fatani, Syeikh Muhammad bin Ismail Daudy al-Fatani, Syeikh
Muhammad Mahfuz al-Tarmasi, Syeikh Ahmad al-Fatani dan TG Hj. Chik al-Qadahi.
Sehubungan itu, sunat bagi imam atau seseorang
yang solat bersendirian, berdiri berhampiran kepala jenazah lelaki berdasarkan
hadis riwayat Abu Daud dan al-Tirmizi serta beliau
menghasankannya. Manakala bagi jenazah wanita pula, sunat berdiri di bahagian
punggungnya berdasarkan hadis riwayat al-Bukhari dan Muslim.
Disebutkan oleh Imam al-Nawawi;
وَيَقِفُ عِنْدَ رَأْسِ الرَّجُلِ وَعَجُزِهَا
"(Imam atau yang solat sendirian) berdiri di sisi kepala jenazah lelaki dan di sisi punggung jenazah wanita..."
اليسع
Wallahu a‘lam.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan