Panduan Hukum: MANDI WILADAH
Alyasak Berhan
Perkara-perkara yang mewajibkan mandi adalah;
1) Memasukkan hasyafah ke
dalam faraj
2) Keluar mani
3) Keluar haid
4) Keluar nifas
5) Wiladah
(keguguran@kelahiran)
6) Meninggal dunia
(Safinah al-Naja)
Selain daripada 6 perkara
tersebut, tidak diwajibkan mandi.
Justeru, wiladah termasuk
dalam perkara yang mewajibkan mandi walaupun kelahiran atau keguguran tersebut
hanya berbentuk zigot (sedikit darah beku) dan embrio (berbentuk sepotong
daging), sekalipun ia keluar dalam keadaan kering (tanpa darah atau cecair)(Nihayah
al-Muhtaj 212/1, Tuhfah al-Muhtaj 258/1, Mughni al-Muhtaj 116/1).
3 KEADAAN WANITA YANG MELAHIRKAN ANAK/KEGUGURAN:
1) Jika melahirkan anak
ataupun keguguran tanpa diiringi nifas, maka wajib baginya mandi wiladah
semata-mata untuk mensucikan diri daripada hadas besar agar dia boleh
menunaikan ibadah wajib seperti solat, walaupun masih dalam pantang. Justeru, wanita
yang wiladah diwajibkan mandi wajib ketika ingin mengerjakan solat jika tiada
darah nifas (Sabil al-Muhtadin 101/1, 139/1).
2) Jika melahirkan anak atau
keguguran, pada mulanya tanpa diiringi nifas, maka wajib baginya mandi wiladah
dan mendirikan solat. Kemudian jika didatangi nifas pula (dalam tempoh kurang 15 hari selepas wiladah), maka dia hendaklah
berhenti solat dan wajib mandi hadas sekali lagi apabila darah nifas kering. Tempoh
maksimum darah nifas adalah sehingga 60 hari iaitu kiraannya bermula dari hari
kelahiran atau keguguran mengikut pendapat yang muktamad (al-Taqrirot
al-Sadidah 164).
3) Sekiranya wiladah itu
disusuli oleh darah nifas, maka tiada keperluan untuknya menyegerakan mandi
wiladah tersebut (Sabil al-Muhtadin 101/1, 139/1). Bahkan ketika itu, haram dan
tidak sah bagi perempuan yang haid atau nifas (sebelum darah berhenti) bersuci
(berwuduk dan mandi hadas) dengan niat untuk mengangkat hadas kerana ia
dianggap bermain-main dengan ibadat (Tuhfah al-Muhtaj 386/1, Nihayah al-Muhtaj
330/1, Mughni al-Muhtaj 172/1).
Sehubungan itu, harus baginya
menggabungkan mandi wiladah tersebut dalam satu mandian beserta mandi setelah
selesai nifas.
Disebut oleh Ibn Ruslan;
وَإِنْ نَوَى فَرْضًا وَنَفْلًا
حَصَلاَ
أَوْ فَبِكُلٍّ مِثْلَهُ تَحَصَّلاَ
"Sekiranya dia niatkan sesuatu (mandi) wajib serta sesuatu (mandi) sunat, hasillah kedua-duanya. Atau dia niatkan setiap mandi yang seumpamanya (mandi wajib dengan mandi wajib), terhasillah."
Kesimpulannya adalah seperti
berikut;
1) Mandi wajib kerana wiladah
wajib dilaksanakan ketika ingin mendirikan solat jika darah nifas tidak keluar
sejurus selepas wiladah
2) Mandi wajib kerana wiladah
tidak wajib dilaksanakan segera jika darah nifas keluar sejurus selepas wiladah
3) Mandi wajib dengan mandi
wajib yang lain boleh dihimpunkan dalam satu mandian dengan satu niat
(al-Taqrirot 118).
4) Mandi sunat dengan mandi
sunat yang lain boleh dihimpunkan dalam satu mandian dengan satu niat
(al-Taqrirot 118).
5) Mandi wajib dan mandi sunat
mestilah diniatkan setiap satunya (niat mandi wajib serta mandi sunat) jika
ingin disekalikan dalam satu mandian (al-Taqrirot 118).
اليسع
Wallahu a'lam.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan