Isnin, 7 Disember 2015

MANDI WILADAH



Panduan Hukum: MANDI WILADAH

Alyasak Berhan

Perkara-perkara yang mewajibkan mandi adalah;

1) Memasukkan hasyafah ke dalam faraj
2) Keluar mani
3) Keluar haid
4) Keluar nifas
5) Wiladah (keguguran@kelahiran)
6) Meninggal dunia
(Safinah al-Naja)

Selain daripada 6 perkara tersebut, tidak diwajibkan mandi.

Justeru, wiladah termasuk dalam perkara yang mewajibkan mandi walaupun kelahiran atau keguguran tersebut hanya berbentuk zigot (sedikit darah beku) dan embrio (berbentuk sepotong daging), sekalipun ia keluar dalam keadaan kering (tanpa darah atau cecair)(Nihayah al-Muhtaj 212/1, Tuhfah al-Muhtaj 258/1, Mughni al-Muhtaj 116/1).

3 KEADAAN WANITA YANG MELAHIRKAN ANAK/KEGUGURAN:

1) Jika melahirkan anak ataupun keguguran tanpa diiringi nifas, maka wajib baginya mandi wiladah semata-mata untuk mensucikan diri daripada hadas besar agar dia boleh menunaikan ibadah wajib seperti solat, walaupun masih dalam pantang. Justeru, wanita yang wiladah diwajibkan mandi wajib ketika ingin mengerjakan solat jika tiada darah nifas (Sabil al-Muhtadin 101/1, 139/1).

2) Jika melahirkan anak atau keguguran, pada mulanya tanpa diiringi nifas, maka wajib baginya mandi wiladah dan mendirikan solat. Kemudian jika didatangi nifas pula (dalam tempoh kurang 15 hari selepas wiladah), maka dia hendaklah berhenti solat dan wajib mandi hadas sekali lagi apabila darah nifas kering. Tempoh maksimum darah nifas adalah sehingga 60 hari iaitu kiraannya bermula dari hari kelahiran atau keguguran mengikut pendapat yang muktamad (al-Taqrirot al-Sadidah 164).

3) Sekiranya wiladah itu disusuli oleh darah nifas, maka tiada keperluan untuknya menyegerakan mandi wiladah tersebut (Sabil al-Muhtadin 101/1, 139/1). Bahkan ketika itu, haram dan tidak sah bagi perempuan yang haid atau nifas (sebelum darah berhenti) bersuci (berwuduk dan mandi hadas) dengan niat untuk mengangkat hadas kerana ia dianggap bermain-main dengan ibadat (Tuhfah al-Muhtaj 386/1, Nihayah al-Muhtaj 330/1, Mughni al-Muhtaj 172/1).

Sehubungan itu, harus baginya menggabungkan mandi wiladah tersebut dalam satu mandian beserta mandi setelah selesai nifas.

Disebut oleh Ibn Ruslan;

 وَإِنْ نَوَى فَرْضًا وَنَفْلًا حَصَلاَ
أَوْ فَبِكُلٍّ مِثْلَهُ تَحَصَّلاَ

"Sekiranya dia niatkan sesuatu (mandi) wajib serta sesuatu (mandi) sunat, hasillah kedua-duanya. Atau dia niatkan setiap mandi yang seumpamanya (mandi wajib dengan mandi wajib), terhasillah."


Kesimpulannya adalah seperti berikut;

1) Mandi wajib kerana wiladah wajib dilaksanakan ketika ingin mendirikan solat jika darah nifas tidak keluar sejurus selepas wiladah

2) Mandi wajib kerana wiladah tidak wajib dilaksanakan segera jika darah nifas keluar sejurus selepas wiladah

3) Mandi wajib dengan mandi wajib yang lain boleh dihimpunkan dalam satu mandian dengan satu niat (al-Taqrirot 118).

4) Mandi sunat dengan mandi sunat yang lain boleh dihimpunkan dalam satu mandian dengan satu niat (al-Taqrirot 118).

5) Mandi wajib dan mandi sunat mestilah diniatkan setiap satunya (niat mandi wajib serta mandi sunat) jika ingin disekalikan dalam satu mandian (al-Taqrirot 118).
اليسع
Wallahu a'lam.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan