Khamis, 8 November 2018

Hukum Mendoakan Pemimpin Dalam Doa Khutbah

PANDUAN HUKUM: Hukum Mendoakan Pemimpin Dalam Khutbah Ke-2

Alyasak Berhan



Imam Abu Ali al-Fudhail bin Iyadh  pernah berkata;

لَوْ أَنَّ لِي دَعْوَةً مُسْتَجَابَةً مَا جَعَلَتُهَا إِلاَّ فِي إِمَامٍ فَصَلاَحُ الِإمَامِ صَلاَحُ الْبِلاَدِ وَالْعِبَادِ

"Kalau seandainya aku memiliki satu doa yang mustajab, nescaya aku tidak jadikannya (doakannya) melainkan pada para pemimpin (untuk kebaikan para pemimpin) kerana kesolehan para pemimpin adalah kebaikan bagi negeri dan masyarakat."
Hukum Mendoakan Pemimpin Dalam Khutbah Ke-2


Mendoakan kebaikan untuk pemerintah secara umum dalam khutbah hukumnya adalah sunat

Namun, ulama berbeza pandangan mengenai hukum mendoakan kebaikan untuk pemerintah secara khusus (sebut nama) dalam khutbah ke-2 sepertimana berikut:

1) Menurut Syeikh al-Islam Zakaria al-Ansari dalam Fath al-Wahhab, Syeikh Ibn Qasim al-'Abbadi dan apa yang difahami daripada nas Imam Syafii, hukumnya adalah makruh.

2) Menurut satu pendapat, hukumnya adalah sunat. Walau bagaimanapun, pendapat ini daif.

3) Menurut Imam al-Nawawi dalam Kitab al-Majmuk, Syeikh al-Jalal al-Mahalli, Syeikh al-Qalyubi, Syeikh al-Bujairimi, Syeikh al-Syarqawi dan Syeikh al-Birmawi, hukumnya adalah harus selagimana tidak berlebih-lebihan dalam menyatakan sifatnya. Justeru, inilah pendapat yang terpilih.

Namun, sekiranya berlebih-lebihan dalam menyatakan sifatnya, maka hukumnya adalah makruh. Bahkan, jika khuatir akan berlaku fitnah atau ancaman daripadanya apabila tidak didoakan secara khusus, maka hukumnya adalah wajib.

Manakala menyatakan sifatnya dengan sifat-sifat yang tidak benar, hukumnya adalah haram melainkan dalam keadaan darurat.
اليسع
Wallahu alam.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan