Ahad, 20 Disember 2015

TAWASSUL


TAWASSUL
Alyasak bin Berhan

Definisi Tawassul

Wasilah (tawassul) adalah segala sesuatu yang dijadikan sebagai sebab oleh Allah Taala untuk taqarrub kepadaNya dan sebagai penyambung untuk memperolehi hajat (Mafahim, 126).

Tawassul adalah mendekatkan diri kepada Allah Taala melalui perantaraan, sama ada melalui nama-nama Allah (al-Asma’ al-Husna), sifat-sifat Allah, amal soleh, atau melalui makhluk Allah, baik dengan doanya atau kedudukannya yang mulia di sisi Allah (al-Mausu'ah al-Fiqhiyah 149-150/14).

Kefahaman Tentang Tawassul.

1) Tawassul adalah salah satu daripada cara berdoa dan pintu untuk bertawajjuh (menghadapkan sesuatu permintaan) kepada Allah Taala kerana matlamat asal tawassul yang sebenar adalah Allah Taala. Manakala orang yang dijadikan sebagai tempat bertawassul hanyalah berperanan sebagai perantaraan dan wasilah untuk mendekatkan diri kepada Allah Taala. Justeru, sesiapa beriktikad selain yang demikian, maka sesungguhnya dia telah syirik.

2) Orang yang bertawassul tidak bertawassul dengan wasilah ini melainkan kerana perasaan kasihnya terhadap wasilah tersebut dan kepercayaannya bahawa Allah Taala mengasihi wasilah tersebut. Sekiranya tidak, sudah pasti orang yang bertawassul itu akan menjadi orang yang paling berusaha menjauhi dirinya daripada wasilah tersebut dan paling membencinya.

3) Sekiranya orang yang bertawassul beriktikad bahawa orang yang dijadikan perantaraan itu boleh mendatangkan manfaat dan mudarat dengan sendiri seperti Allah atau kurang daripada itu, maka dia telah mensyirikkan Allah Taala.

4) Amalan bertawassul bukanlah sesuatu perkara yang lazim atau wajib. Terkabulnya permintaan seseorang itu tidak terhenti kepada amalan ini. Bahkan, asalnya adalah dia berdoa kepada Allah secara mutlak. Firman Allah Taala;
وَإِذَا سَأَلَكَ عِبَادِي عَنِّي فَإِنِّي قَرِيبٌ ۖ

"Dan apabila hamba-hambaKu bertanya kepadamu mengenai Aku maka (beritahu kepada mereka): sesungguhnya Aku (Allah) sentiasa hampir (kepada mereka)..."(Surah al-Baqarah 186)


قُلِ ادْعُوا اللَّهَ أَوِ ادْعُوا الرَّحْمَٰنَ ۖ أَيًّا مَا تَدْعُوا فَلَهُ الْأَسْمَاءُ الْحُسْنَىٰ ۚ وَلَا تَجْهَرْ بِصَلَاتِكَ وَلَا تُخَافِتْ بِهَا وَابْتَغِ بَيْنَ ذَٰلِكَ سَبِيلًا

"Katakanlah (wahai Muhammad): "Serulah nama " Allah" atau nama "al-Rahman", yang mana sahaja kamu serukan (dari kedua-dua nama itu adalah baik belaka); kerana Allah mempunyai banyak nama-nama yang baik serta mulia".(Surah al-Isra' 110)(Mafahim Yajibu An Tusahhah 118-119).

Hukum Bertawassul.

Terdapat 5 jenis utama tawassul yang telah dibincangkan oleh para fuqaha', iaitu;

1) Tawassul dengan nama-nama Allah Taala dan Sifat-sifatNya.

Para fuqaha' telah bersepakat mengatakan bahawa hukum bertawassul dengan nama-nama Allah Taala dan Sifat-sifatNya adalah sunat sama ada untuk urusan keduniaan atau akhirat (al-Mausu'ah al-Fiqhiyyah 151/14).

2) Tawassul dengan keimanan dan amal soleh.

Para fuqaha' telah bersepakat mengatakan bahawa hukum bertawassul dengan dengan keimanan dan amal soleh adalah harus (al-Mausu'ah al-Fiqhiyyah 152/14).

3) Tawassul dengan Nabi sollallahu alaihi wa sallam.

Tiada khilaf dalam kalangan ulama berkaitan keharusan bertawassul dengan Nabi sollallahu alaihi wa sallam dalam keadaan-keadaan berikut iaitu;

3.1 Bertawassul dengan Nabi sollallahu alaihi wa sallam semasa baginda masih hidup iaitu dengan makna meminta baginda mendoakan (al-Mausu'ah al-Fiqhiyyah 154/14).

3.2 Bertawassul dengan Nabi sollallahu alaihi wa sallam pada hari kiamat iaitu dengan makna meminta syafaat daripada baginda (al-Mausu'ah al-Fiqhiyyah 153/14).

3.3 Bertawassul dengan Nabi sollallahu alaihi wa sallam dengan makna keimanan dan kecintaan kepada baginda (al-Mausu'ah al-Fiqhiyyah 156/14).

4) Tawassul dengan Nabi sollallahu alaihi wa sallam selepas kewafatan baginda.

Ulama berbeza pandangan berkaitan hukum bertawassul dengan Nabi sollallahu alaihi wa sallam selepas kewafatan baginda sepertimana berikut;

4.1 Majoriti ulama daripada kalangan mutaakkhirin mazhab Hanafi, mazhab Maliki, mazhab Syafi'i dan qaul muktamad dalam mazhab Hanbali mengatakan bahawa hukumnya adalah harus (al-Mausu'ah al-Fiqhiyyah 156/14).

4.2 Menurut Imam Abu Hanifah, Abu Yusuf dan Muhammad hukumnya adalah makruh (al-Mausu'ah al-Fiqhiyyah 160/14).

4.3 Menurut Ibn Taimiyyah dan sebahagian ulama mazhab Hanbali hukumnya adalah haram (al-Mausu'ah al-Fiqhiyyah 161/14).

5) Tawassul dengan orang-orang soleh selain para Nabi.

Sama seperti hukum bertawassul dengan Nabi sollallahu alaihi wa sallam di atas (al-Mausu'ah al-Fiqhiyyah 164/14).
اليسع
Wallahu a'lam.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan