Isnin, 7 Mei 2018

Syarat Sah Jemaah di Dalam Masjid


PANDUAN HUKUM: Ringkasan Syarat-syarat Sah Jemaah di Dalam Masjid.
Alyasak bin Berhan

Berdasarkan ijmak ulama, salah satu syarat sah qudwah (mengikut imam) adalah mengetahui perpindahan (pergerakan) imamnya sama ada berjemaah di dalam masjid atau selainnya. Mengetahui perpindahan (pergerakan) imam tersebut boleh terhasil melalui mendengar suara imam, atau melihat perbuatan imam. Disebutkan dalam sebuah hadis yang diriwayatkan daripada Aisyah radhiallahu anha, dia berkata;

كَانَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ يُصَلِّي مِنْ اللَّيْلِ فِي حُجْرَتِهِ وَجِدَارُ الْحُجْرَةِ قَصِيرٌ فَرَأَى النَّاسُ شَخْصَ النَّبِيِّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ فَقَامَ أُنَاسٌ يُصَلُّونَ بِصَلَاتِهِ

"Rasulullah sollallahu alaihi wa sallam solat pada malam hari di kamarnya. Sementara dinding kamar itu pendek (rendah), sehingga orang-orang dapat melihat Nabi sollallahu alaihi wa sallam, maka sejumlah orang berdiri mengikuti solatnya..."(Riwayat al-Bukhari).

Selain itu, disyaratkan juga imam dan makmum tersebut berhimpun di sesuatu tempat. Disebutkan dalam Fath al-Muin:

وَمِنْهَا اجْتِمَاعُهُمَا أَيْ الإِمَامُ وَالْمَأْمُوْمُ بِمَكَانٍ كَمَا عُهِدَ عَلَيْهِ الجَمَاعَاتُ فِي الْعَصْرِ الْخَالِيَةِ

"Dan daripadanya (syarat sah qudwah) adalah berhimpun keduanya, iaitu imam dan makmum pada satu tempat sepertimana himpunan yang telah dilaksanakan oleh para jemaah pada zaman lalu..."

Sehubungan itu, antara syarat sah qudwah di dalam sesebuah masjid secara ringkasnya adalah sepertimana berikut;

a. Mengetahui perpindahan (pergerakan) imamnya berdasarkan ijmak ulama.

b. Disyaratkan tiada halangan untuk sampai kepada imam walaupun berbelok-belok (berkelok-kelok/berliku-liku) sehingga membelakangi kiblat sepertimana yang telah ditarjih oleh Ibn Qadhi dan yang telah disebutkan secara jelas dalam Hasyiah bagi Nihayah al-Muhtaj serta Hasyiah bagi Syarh al-Mahalli.

Selain itu, disyaratkan juga laluan tersebut boleh dilalui dengan berjalan biasa tanpa perlu melompat, menunduk sehingga sampai kepada had seseorang yang rukuk, berpaut atau jalan mengiring kerana laluan yang sempit.

Justeru, pintu yang ditutup atau dikunci tidak menjejaskan qudwah kecuali pintu yang dipaku atau dipateri. Hal ini kerana, disyaratkan bahawa dua binaan yang ada di dalam masjid mestilah boleh ditembusi atau dilalui antara keduanya walaupun pintu itu tertutup atau berkunci. Adapun, sudut masjid yang bersambung dan terbuka antara keduanya dihukumkan sebagai masjid yang satu. Justeru, ia tidak menjejaskan qudwah.

Selain itu, tidak disyaratkan juga makmum mesti nampak imam/makmum yang terakhir.

c. Tiada had jarak antara imam/makmum yang terakhir dengan makmum yang mengikut jemaah di belakang berdasarkan ijmak kaum muslimin. 

Walau bagaimanapun, jarak di antara imam dan saf pertama serta jarak antara tiap-tiap saf di belakangnya daripada jemaah lelaki sunat tidak melebihi 3 hasta (1 hasta bersamaan dengan 61.834 cm).
اليسع 
Wallahu a‘lam.

Rujukan:

- Al-Majmuk
- Tuhfah al-Muhtaj
- Nihayah al-Muhtaj
- Mughni al-Muhtaj
- Hasyiah I‘anah al-Talibin
- Bughyah al-Mustarsyidin
- Fath al-‘Allam
- Al-Fatawa al-Fataniyyah
- Al-Taqrirat al-Sadidah

Tiada ulasan:

Catat Ulasan