Ahad, 1 November 2020

HUKUM MAKAN DAGING MUSANG



PANDUAN HUKUM: HUKUM MAKAN DAGING MUSANG MENURUT PANDANGAN ULAMA ALAM MELAYU (NUSANTARA)

Alyasak Berhan

 

Allah Taala berfirman:

 

وَيُحِلُّ لَهُمُ الطَّيِّبَاتِ وَيُحَرِّمُ عَلَيْهِمُ الْخَبَائِثَ

 

 

"...dan dia menghalalkan bagi mereka segala benda yang baik, dan mengharamkan kepada mereka segala benda yang buruk

..."(Surah al-A‘raf 157).

 

Menurut Imam al-Qurtubi, kalimah al-Khabaith dalam ayat di atas adalah lafaz umum yang merujuk kepada segala benda-benda yang diharamkan oleh syarak dan benda-benda yang kotor. Oleh kerana itu, diharamkan memakan kala jengking, kelawar, cicak dan seumpamanya.

 


Hukum Makan Musang

 

Antara ulama Alam Melayu yang telah memfatwakan haram memakan musang adalah seperti Syeikh Nuruddin al-Raniri (ulama Aceh kurun ke-17M), Syeikh Arsyad al-Banjari (ulama kurun ke-19M yang berasal dari Banjarmasin), Syeikh Daud al-Fatani (ulama kurun ke-19M yang berasal dari Patani), Syeikh Zainul Abidin bin Muhammad al-Fatani (Tuan Minal) (ulama kurun ke-20M yang berasal dari Patani), Syeikh Muhammad Soleh bin Murid al-Rawi (ulama keturunan Rawa), Dato' Syed Alawi bin Tahir al-Haddad (Mantan Mufti Johor. Berasal dari Hadhramaut), Syeikh Omar al-Khatib (Ulama Singapura. Berasal dari Hadhramaut) dan T.G. Haji Chik bin Ahmad al-Qadahi.

 

Sehubungan dengan itu, menurut Syeikh Muhd Idris Abdul Rauf al-Marbawi, tha‘lab yang halal dimakan adalah merujuk kepada spesis binatang yang pernah dilihatnya di taman unggas dan mergastua di Mesir. Rupanya seperti anjing berwarna kemerah-merahan dan mempunyai hujung ekor yang berbulu lebat (lihat gambar).

Tha‘lab


Oleh kerana itu, Syeikh Arsyad al-Banjari telah membezakan hukum memakan tha‘lab dan musang, iaitu tha‘lab halal dimakan dan musang pula haram dimakan. Ini jelas menunjukkan bahawa tha‘lab dan musang adalah dua haiwan yang berbeza spesis dan hukum memakannya juga berbeza. Manakala musang jebat (قط الزباد) pula, dikategorikan oleh Syeikh Muhd Idris Abdul Rauf al-Marbawi sebagai binatang yang haram dimakan.

اليسع

Wallahu a‘lam.


   
Musang Jebat

Musang Jebat (Viverra Zibetha)

 


Selasa, 30 Jun 2020

Ratib al-Attas & Ratib al-Haddad




RATIB AL-ATTAS


Ratib al-Attas ialah sebuah himpunan zikir-zikir daripada ayat-ayat al-Quran, doa Nabawi dan zikir orang-orang soleh.



Ratib ini disusun oleh Habib Umar bin Abdul Rahman al-Attas (wafat 1072 Hijriah).


Ratib al-Attas memiliki nama popular yang lain, iaitu Aziz al-Manal Wa Fathu Bab al-Wisal (sesuatu yang sukar diperolehi dan kunci bagi pintu penghubung).

Kebiasaannya ratib ini dibaca selepas Isyak atau Maghrib secara beramai-ramai. Namun, ia boleh juga dibaca ketika pagi dan petang/malam bagi individu yang mampu dan mempunyai semangat beramal yang tinggi.

Amalan membaca Ratib al-Attas dengan ikhlas dan istiqamah dapat membantu pengamalnya mendekatkan diri kepada Allah dan melindungi diri daripada pelbagai perkara yang tidak diingini dengan izin Allah Taala.

Download PDF (saiz A5):


RATIB Al-HADDAD

Ratib al-Haddad ialah sebuah himpunan zikir-zikir daripada ayat al-Quran, doa nabawi dan zikir orang-orang soleh.

Dinamakan Ratib wal-Haddad bersempena nama penyusunnya, iaitu Habib Abdullah bin Alawi al-Haddad (wafat 1132 Hijriah).

Ratib ini disusun pada malam Lailatul Qadar, 27 Ramadan tahun 1071 Hijriah (bersamaan 26 Mei 1661).

Ia disusun atas permintaan sebilangan muridnya agar beliau menyusun suatu wirid dan zikir untuk amalan penduduk kampung mereka. Hal ini dilakukan dengan harapan agar ia dapat mempertahankan dan menyelamatkan diri dan akidah mereka daripada ajaran sesat yang sedang melanda Hadhramaut ketika itu.

Ratib ini kebiasaannya dibaca selepas Isyak atau Maghrib secara beramai-ramai. Dinukilkan daripada penyusunnya, bahawa sesiapa yang ingin membaca kedua-dua ratib ini (Ratib al-Attas & Ratib al-Haddad), maka sepatutnya didahulukan bacaan Ratib al-Attas sebelum membaca Ratib al-Haddad.

Download PDF (saiz A5):