Isnin, 7 November 2016

Mendahulukan Takbir Sebelum Membaca “بَلَى وَأَنَا عَلَى ذَلِكَ مِنَ الشَّاهِدِيْنَ” dan Sujud Sajdah Semasa Khatam al-Quran.


PANDUAN HUKUM : Mendahulukan Takbir Sebelum Membaca بَلَى وَأَنَا عَلَى ذَلِكَ مِنَ الشَّاهِدِيْنَ dan Sujud Sajdah Semasa Khatam al-Quran.
Alyasak Berhan

Hukum Membaca Takbir Semasa Khatam al-Quran.

Hukum bertakbir semasa mengkhatamkan al-Quran adalah sunat. Ianya adalah merupakan bacaan ahli Mekah yang terdiri daripada para fuqaha’ (ulamak feqah), para qurra’ (ulamak qiraat- khususnya yang mengikut qiraat Ibn Kathir) dan para muhaddithinnya (ulamak hadis). Bahkan, sebahagian ulamak qiraat seperti Abu al-Hasan al-Khabbazi, Abu al-Fadhl al-Razi, al-Huzali dan Abu al-‘Ala’ berpegang bahawa takbir ini dianjurkan juga oleh kesemua imam-imam qiraat termasuk riwayat Hafs (melalui tariq Tayyibah) dan inilah yang diamalkan.

Imam Ibn al-Jazari berkata:
وَوُرِيَ               عَنْ كُلِّهِمْ أَوَّلَ كُلٍّ يَسْتَوِيْ
“Dan diriwayatkan juga (takbir di antara surah) daripada mereka semua (qurra’) pada semua awal surah sama sahaja.”

Permulaan Takbir dan Pengakhirannya.

Menurut sebahagian ulamak, takbir bermula pada akhir Surah al-Dhuha dan berakhir pada akhir Surah al-Nas sepertimana yang dipegang oleh al-Dani di dalam kitab al-Taisir, Ibn Ghalbun di dalam kitab al-Tazkirah, al-Huzali di dalam kitab al-Kamil, Abu al-Karam al-Syahrazuri di dalam kitab al-Misbah, Ibn Khalf di dalam kitab al-‘Unwan dan lain-lain. Inilah pendapat yang rajih dan selalu diamalkan. Pendapat ini juga adalah pegangan majoriti ulamak al-Magharibah yang berpegang bahawa sesungguhnya takbir tersebut berada di akhir setiap surah.

Membaca بَلَى وَأَنَا عَلَى ذَلِكَ مِنَ الشَّاهِدِيْنَ Selepas Selesai Membaca Akhir Surah Al-Tin dan Melakukan sujud tilawah selepas selesai membaca akhir Surah al-‘Alaq.

Antara perkara yang dianjurkan ketika pembaca selesai membaca akhir Surah al-Tin adalah membaca بَلَى وَأَنَا عَلَى ذَلِكَ مِنَ الشَّاهِدِيْنَ yang bermaksud: “Bahkan aku dalam kalangan orang-orang yang menyaksikan perkara tersebut”, sama ada di dalam solat ataupun di luar solatnya. Selain itu, dianjurkan juga melakukan sujud tilawah sama ada di luar solat mahupun di dalam solat ketika pembaca selesai membaca akhir Surah al-‘Alaq.

Mendahulukan Takbir Sebelum Membaca بَلَى وَأَنَا عَلَى ذَلِكَ مِنَ الشَّاهِدِيْنَ dan Sujud Sajdah Semasa Khatam al-Quran.

Justeru, bagi seseorang yang ingin melakukan sujud tilawah dan berpegang dengan pendapat yang mengatakan bahawa takbir tersebut berada di akhir setiap surah sepertimana yang diamalkan, maka hendaklah dia bertakbir di akhir Surah al-‘Alaq sebelum bertakbir sekali lagi untuk melakukan sujud tilawah tersebut. Kemudian apabila dia hendak menyambung bacaannya semula selepas daripada itu (membaca Surah al-Qadr), maka hendaklah dimulai dengan Basmalah tanpa diiringi dengan takbir.

Hal ini adalah sama sebagaimana seseorang yang ingin membaca بَلَى وَأَنَا عَلَى ذَلِكَ مِنَ الشَّاهِدِيْنَ setelah selesai membaca akhir Surah al-Tin dan berpegang dengan pendapat yang mengatakan bahawa takbir tersebut berada di akhir setiap surah sepertimana yang diamalkan, maka hendaklah dia bertakbir di akhir Surah al-Tin sebelum membaca بَلَى وَأَنَا عَلَى ذَلِكَ مِنَ الشَّاهِدِيْنَ.

Inilah tertib bacaan yang telah dinukilkan dalam beberapa buah kitab rujukan kami. Mudah-mudahan menjadi petunjuk kepada mereka yang ingin melaksanakan majlis khatam al-Quran. Untuk maklumat lebih lanjut, sila rujuk buku “Khatam al-Quran dan Permasalahan yang berkaitan dengannya”.http://tolibilmi.blogspot.my/2015/11/buku-khatam-al-quran-dan-permasalahan.html
اليسع
Wallahu a’lam.



Tiada ulasan:

Catat Ulasan