PANDUAN HUKUM: Ringkasan
Syarat-syarat Sah Jemaah di Dalam Masjid.
Alyasak
bin Berhan
Berdasarkan
ijmak ulama, salah satu syarat sah qudwah (mengikut imam) adalah mengetahui
perpindahan (pergerakan) imamnya sama ada berjemaah di dalam masjid atau
selainnya. Mengetahui perpindahan (pergerakan) imam tersebut boleh terhasil
melalui mendengar suara imam, atau melihat perbuatan imam. Disebutkan dalam
sebuah hadis yang diriwayatkan daripada Aisyah radhiallahu anha, dia berkata;
كَانَ
رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ يُصَلِّي مِنْ اللَّيْلِ فِي
حُجْرَتِهِ وَجِدَارُ الْحُجْرَةِ قَصِيرٌ فَرَأَى النَّاسُ شَخْصَ النَّبِيِّ
صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ فَقَامَ أُنَاسٌ يُصَلُّونَ بِصَلَاتِهِ
"Rasulullah
sollallahu alaihi wa sallam solat pada malam hari di kamarnya. Sementara
dinding kamar itu pendek (rendah), sehingga orang-orang dapat melihat Nabi
sollallahu alaihi wa sallam, maka sejumlah orang berdiri mengikuti
solatnya..."(Riwayat al-Bukhari).
Selain
itu, disyaratkan juga imam dan makmum tersebut berhimpun di sesuatu tempat.
Disebutkan dalam Fath al-Muin:
وَمِنْهَا
اجْتِمَاعُهُمَا أَيْ الإِمَامُ وَالْمَأْمُوْمُ بِمَكَانٍ كَمَا عُهِدَ عَلَيْهِ
الجَمَاعَاتُ فِي الْعَصْرِ الْخَالِيَةِ
"Dan
daripadanya (syarat sah qudwah) adalah berhimpun keduanya, iaitu imam dan
makmum pada satu tempat sepertimana himpunan yang telah dilaksanakan oleh para
jemaah pada zaman lalu..."
Sehubungan itu, antara syarat sah qudwah di dalam sesebuah masjid secara ringkasnya adalah sepertimana berikut;
a.
Mengetahui perpindahan (pergerakan) imamnya berdasarkan ijmak ulama.
b.
Disyaratkan tiada halangan untuk sampai kepada imam walaupun berbelok-belok (berkelok-kelok/berliku-liku)
sehingga membelakangi kiblat sepertimana yang telah ditarjih oleh Ibn Qadhi dan
yang telah disebutkan secara jelas dalam Hasyiah bagi Nihayah al-Muhtaj serta
Hasyiah bagi Syarh al-Mahalli.
Selain
itu, disyaratkan juga laluan tersebut boleh dilalui dengan berjalan biasa tanpa
perlu melompat, menunduk sehingga sampai kepada had seseorang yang rukuk,
berpaut atau jalan mengiring kerana laluan yang sempit.
Justeru,
pintu yang ditutup atau dikunci tidak menjejaskan qudwah kecuali pintu yang dipaku
atau dipateri. Hal ini kerana, disyaratkan bahawa dua binaan yang ada di dalam
masjid mestilah boleh ditembusi atau dilalui antara keduanya walaupun pintu itu
tertutup atau berkunci. Adapun, sudut masjid yang bersambung dan terbuka antara
keduanya dihukumkan sebagai masjid yang satu. Justeru, ia tidak menjejaskan qudwah.
Selain
itu, tidak disyaratkan juga makmum mesti nampak imam/makmum yang terakhir.
c.
Tiada had jarak antara imam/makmum yang terakhir dengan makmum yang mengikut
jemaah di belakang berdasarkan ijmak kaum muslimin.
Walau bagaimanapun, jarak di antara imam dan saf pertama serta jarak antara tiap-tiap saf di belakangnya daripada jemaah lelaki sunat tidak melebihi 3 hasta (1 hasta bersamaan dengan 61.834 cm).
Walau bagaimanapun, jarak di antara imam dan saf pertama serta jarak antara tiap-tiap saf di belakangnya daripada jemaah lelaki sunat tidak melebihi 3 hasta (1 hasta bersamaan dengan 61.834 cm).
اليسع
Wallahu a‘lam.
Rujukan:
- Al-Majmuk
- Tuhfah al-Muhtaj
- Nihayah al-Muhtaj
- Mughni al-Muhtaj
- Hasyiah I‘anah al-Talibin
- Bughyah al-Mustarsyidin
- Fath al-‘Allam
- Al-Fatawa al-Fataniyyah
- Al-Taqrirat al-Sadidah
Tiada ulasan:
Catat Ulasan