AMALKAN 10 AYAT AWAL DAN 10
AYAT AKHIR DARIPADA SURAH AL-KAHFI SEBAGAI BENTENG DARIPADA FITNAH DAJJAL.
Alyasak Berhan
1) Hafaz 10 ayat awal Surah
al-Kahfi.
Diriwayatkan daripada Abu
Darda’ radhiallahu anhu, dia berkata bahawa Nabi sollallahu alaihi wa sallam
bersabda :
مَنْ حَفِظَ عَشْرَ آيَاتٍ مِنْ أَوَّلِ
سُورَةِ الْكَهْفِ عُصِمَ مِنَ الدَّجَّالِ
“Barangsiapa menghafaz sepuluh ayat daripada awal Surah al-Kahfi, nescaya akan dipelihara daripada (fitnah) dajjal.”(Riwayat Muslim, Abu Daud dan al-Nasaei dalam Sunan Kubra).
Diriwayatkan daripada al-Nawwas
bin Sam‘an radhiallahu anhu, dia berkata bahawa Rasulullah sollallahualaihi wa
sallam bersabda :
فَمَنْ أَدْرَكَهُ مِنْكُمْ، فَلْيَقْرَأْ
عَلَيْهِ فَوَاتِحَ سُورَةِ الْكَهْفِ
“Barangsiapa di antara kamu mendapati zamannya (dajjal), maka bacakan ke atasnya pendahuluan (awal) Surah al-Kahfi.”(Riwayat Muslim, Abu Daud, al-Tirmizi dan al-Nasaei dalam Sunan Kubra).
2) Baca 10 ayat akhir Surah
al-Kahfi.
Diriwayatkan daripada Abu
Darda’ radhiallahu anhu, dia berkata bahawa Nabi sollallahu alaihi wa sallam
bersabda :
مَنْ قَرَأَ عَشْرَ آيَاتٍ مِنْ آخِرِ الْكَهْفِ،
عُصِمَ مِنْ فِتْنَةِ الدَّجَّالِ
“Barangsiapa membaca sepuluh ayat daripada akhir Surah al-Kahfi, nescaya akan dipelihara daripada fitnah dajjal.”(Riwayat Ibn Hibban dan Ahmad).
Diriwayatkan daripada Abu Sa‘id
al-Khudri radhiallahu anhu, dia berkata, Nabi sollallahu alaihi wa sallam
bersabda :
وَمَنْ قَرَأَ عَشْرَ آيَاتٍ مِنْ آخِرِهَا،ثُمَّ خَرَجَ الدَّجَّالُ لَمْ
يُسَلِّطْ عَلَيْهِ
“Barangsiapa yang membaca sepuluh ayat daripada akhirnya (Surah al-Kahfi), kemudian dajjal keluar, nescaya ia (dajjal) tidak akan dapat menguasainya (pembaca).”(Riwayat al-Hakim, al-Tabarani dalam al-Awsat dan al-Nasaei dalam Sunan Kubra. Ia dinilai sahih oleh Imam al-Hakim atas syarat Imam Muslim dan dipersetujui oleh Imam al-Zahabi).
Imam al-Nawawi berkata :
"Dikatakan sebab yang demikian itu adalah kerana di awal surahnya terkandung perkara-perkara yang menakjubkan dan tanda-tanda kekuasaan Allah Taala. Justeru, sesiapa yang mentadabburkannya, nescaya dia tidak akan terkena fitnah dajjal. Begitu juga yang terdapat pada 10 ayat terakhir Surah al-Kahfi ;
أَفَحَسِبَ الَّذِينَ كَفَرُوا أَنْ يَتَّخِذُوا عِبَادِي مِنْ دُونِي أَوْلِيَاءَ
“Maka apakah orang-orang kafir menyangka bahawa mereka (dapat) mengambil (hamba-hamba Ku menjadi penolong selain Aku)”(Surah al-Kahfi : 102)."
Mudah-mudahan kita terpelihara
daripada fitnah dajjal tersebut.
اللَّهُمَّ إِنِّي أَعُوذُ بِكَ مِنْ عَذَابِ جَهَنَّمَ، وَمِنْ عَذَابِ الْقَبْرِ،
وَمِنْ فِتْنَةِ الْمَحْيَا وَالْمَمَاتِ، وَمِنْ شَرِّ فِتْنَةِ الْمَسِيحِ الدَّجَّالِ
“Ya Allah, sesungguhnya aku berlindung kepada-Mu daripada azab kubur, daripada azab neraka Jahannam, daripada fitnah kehidupan dan setelah mati serta daripada kejahatan fitnah al-masih al-dajjal”.(Riwayat Muslim).
PERINGATAN:
a) Menurut pengiraan ulama
Hijazi (Madani Awwal, Madani Akhir dan Makki), sepuluh ayat terakhir ini
bermula dari ayat:
وَعَرَضْنَا جَهَنَّمَ يَوْمَئِذٍ لِلْكَافِرِينَ
عَرْضًا
(Surah al-Kahfi ayat 100).
Hal ini kerana mereka mengira
ayat 103-104 sebagai satu ayat yang sama, iaitu;
قُلْ هَلْ نُنَبِّئُكُمْ بِالْأَخْسَرِينَ
أَعْمَالًا الَّذِينَ ضَلَّ سَعْيُهُمْ فِي الْحَيَاةِ الدُّنْيَا وَهُمْ يَحْسَبُونَ
أَنَّهُمْ يُحْسِنُونَ صُنْعًا
b) Menurut pengiraan ulama
Syami (Dimasyqi dan Himsi) dan Iraqi (Basri dan Kufi) pula, sepuluh ayat
terakhir ini bermula dari ayat:
الَّذِينَ كَانَتْ أَعْيُنُهُمْ فِي غِطَاءٍ
عَنْ ذِكْرِي وَكَانُوا لَا يَسْتَطِيعُونَ سَمْعًا
(Surah al-Kahfi ayat 101).
Hal ini kerana mereka mengira
ayat 103-104 sebagai dua ayat yang berlainan, iaitu;
قُلْ هَلْ نُنَبِّئُكُمْ بِالْأَخْسَرِينَ
أَعْمَالًا
(Surah al-Kahfi ayat 103).
الَّذِينَ ضَلَّ سَعْيُهُمْ فِي الْحَيَاةِ
الدُّنْيَا وَهُمْ يَحْسَبُونَ أَنَّهُمْ يُحْسِنُونَ صُنْعًا
(Surah al-Kahfi ayat 104).
Hal ini disebutkan oleh Imam
Abu al-Qasim al-Syatibi dalam nazamnya :
وَلِلصَّدْرِ
أَعْمَالًا فَدَعْهُ لَدَى الْخَسْرِ
“Dan bagi ulama Hijazi (صدر) pada “أَعْمَالًا” yang di sisinya ada “بِالْأَخْسَرِينَ” (Surah al-Kahfi ayat 103), maka mereka tidak mengiranya satu ayat.”
Syeikh Muhammad al-Mutawalli juga berkata dalam
nazamnya :
أَعْمَالًا
العِرَاقِ مَعْ شَامِيِّ
“Pada “أَعْمَالًا” (Surah al-Kahfi ayat 103) ulama Iraqi serta Syami mengiranya satu ayat.”
Syeikh Abdul Fattah al-Qadhi berkata dalam
nazamnya :
أَعْمَالًا
الشَّامِي مَعَ الْعِرَاقِ عَدْ
“Pada “أَعْمَالًا” (Surah al-Kahfi ayat 103) ulama Syami serta Iraqi mengiranya satu ayat.”
Justeru, saya berpandangan bahawa adalah lebih cermat pendapat yang pertama (Hijazi) di
atas diamalkan demi untuk meraikan perbezaan kiraan 10 ayat terakhir Surah
al-Kahfi ini. Sekaligus, kedua-dua perbezaan ini dapat dirangkumkan.
اليسع
Wallahu a'lam.
Jom kita amalkan...
Terima kasih atas perkongsian. Minta izin share ya ✨
BalasPadam