Isnin, 5 Jun 2017

MEMBACA “صَدَقَ اللهُ الْعَظِيْمُ” SELEPAS MEMBACA AL-QURAN

PANDUAN HUKUM: MEMBACA صَدَقَ اللهُ الْعَظِيْمُ SELEPAS MEMBACA AL-QURAN
Alyasak bin Berhan

Membaca صَدَقَ اللهُ الْعَظِيْمُ selepas membaca al-Quran amat bersesuaian dengan perintah Allah Taala:

قُلْ صَدَقَ اللَّهُ
“Katakanlah (Wahai Muhammad): "Benarlah (Apa yang difirmankan oleh) Allah…” (Ali Imran 95).

 وَمَنْ أَصْدَقُ مِنَ اللَّهِ قِيلًا
“Siapakah yang lebih benar perkataannya daripada Allah?” (Surah al-Nisa’ 122).

وَمَنْ أَصْدَقُ مِنَ اللَّهِ حَدِيثًا
"Dan siapakah pula yang lebih benar perkataannya daripada Allah?"(Surah al-Nisa' 87).
Menurut al-Hakim al-Tirmizi, di antara kehormatan al-Quran adalah dengan membenarkan Tuhannya apabila selesai membaca al-Quran (al-Jami‘ li Ahkam al-Quran 50/1).

Justeru, mengucapkanصَدَقَ اللهُ الْعَظِيْمُ” setelah membaca al-Quran termasuk dalam ertikata membenarkan Kalamullah dan semestinya waktu yang paling sesuai untuk mengucapkannya adalah selepas membaca ayat-ayat al-Quran.

Sehubungan itu, Dar al-Ifta’, Mesir (2014), Dar al-Ifta’, Jordan (no. 867 tahun 2010), Fatwa United Arab Emirates (no. 6159 tahun 2009) dan Darul Fatwa Australia telah mengeluarkan ketetapan hukum tentang keharusan mengucapkannya setelah membaca al-Quran berdasarkan dalil umum ayat al-Quran di atas dan perbuatan Nabi sollallahu alaihi wa sallam yang pernah mengucapkannya sepertimana yang telah direkodkan dalam riwayat Abu Daud (1109).

Malah, ucapan tersebut juga tidak membatalkan solat sekiranya ia diucapkan semasa solat (Hasyiah al-Ramli 'ala Asna al-Matalib 179/1, Hasyiah al-Syabramallisi 43/2, Hasyiah al-Qalyubi 189/1, Hasyiah al-Jamal 431/1, Hasyiah al-Bujairimi 267/2, Hasyiah al-Baijuri 264/1).

Oleh itu, mengucapkanصَدَقَ اللهُ الْعَظِيْمُ” selepas membaca al-Quran hukumnya adalah harus. Bahkan, ia termasuk dalam perkara-perkara yang dianjurkan selepas membaca al-Quran. Justeru, ucapan tersebut tidaklah termasuk dalam kategori bidaah yang sesat kerana ia mempunyai asas yang teguh untuk diucapkan.
اليسع
Wallahu a'lam.

- Fatwa Dar al-Ifta' Mesir
 فتاوى بحثية - حكم قول: «صدق الله العظيم» بعد الانتهاء من تلاوة القرآن الكريم  

- Fatwa Dar al-Ifta' Jordan
 دار الإفتاء - حكم قول "صدق الله العظيم" بعد الانتهاء من التلاوة


- Fatwa Darul Fatwa Australia

Tiada ulasan:

Catat Ulasan