Rabu, 19 April 2017

Hukum Membaca Basmalah Sebelum Berwuduk

PANDUAN HUKUM: HUKUM MEMBACA BASMALAH SEBELUM BERWUDUK
Alyasak bin Berhan

Imam al-Syafi‘i rahimahullahu Taala berkata :

وَأُحِبُّ لِلرَّجُلِ أَنْ يُسَمِّيَ اللَّهَ عَزَّ وَجَلَّ فِي ابْتِدَاءِ وُضُوئِهِ فَإِنْ سَهَا سَمَّى مَتَى ذَكَرَ وَإِنْ كَانَ قَبْلَ أَنْ يُكْمِلَ الْوُضُوءَ وَإِنْ تَرَكَ التَّسْمِيَةَ نَاسِيًا أَوْ عَامِدًا لَمْ يَفْسُدْ وُضُوءُهُ إنْ شَاءَ اللَّهُ تَعَالَى

Aku suka bagi seorang lelaki menyebut nama Allah 'Azza wa Jalla pada permulaan wuduknya. Maka jika dia lupa, diucapkannya bila dia ingat dan jika ada ia sebelum sempurna wuduknya (sebelum selesai wuduknya). Dan jika dia meninggalkan ucapan Basmalah dalam keadaan lupa atau sengaja, nescaya tidak rosak (tidak batal) wuduknya Insya Allah (Al-Um 67/2).

Sehubungan itu, hukum membaca Basmalah pada permulaan wuduk adalah sunat di sisi Mazhab Syafi'i, Mazhab Hanafi, Mazhab Maliki dan pendapat yang lebih jelas dalam Mazhab Hanbali. Justeru, jika seseorang meninggalkannya secara sengaja, maka wuduknya sah (Al-Majmuk 387/1).

Diriwayatkan daripada Anas bin Malik radhiallahu anhu, Rasulullah sollallahu alaihi wa sallam bersabda:

تَوَضَّئُوْا بِسْمِ اللهِ...

"Berwuduklah kamu dengan nama Allah..."(Riwayat al-Nasaei, no. 78 dengan sanad yang jayyid).

Manakala menurut satu pendapat daripada ulamak Mazhab Hanbali pula, hukum membaca Basmalah pada permulaan wuduk adalah wajib berdasarkan riwayat;

لاَ وُضُوْءَ لِمَنْ لَمْ يَذْكُرِ اسْمَ اللهِ عَلَيْهِ

"Tiada wuduk bagi sesiapa yang tidak menyebut nama Allah..."(Riwayat Abu Daud no. 101, Ibn Majah no. 399 dan lain-lain).

Disebutkan oleh Syeikh Zainuddin al-Malibari;

(وسن) للمتوضئ - ولو بماء مغصوب على الأوجه - (تسمية أوله) أي أول الوضوء - للاتباع - وأقلها باسم الله، وأكملها بسم الله الرحمن الرحيم. وتجب عند أحمد

"Disunatkan bagi seseorang yang berwuduk walaupun dengan air yang dirampas menurut pandangan yang lebih berwajah (muktamad), membaca Basmalah pada awalnya iaitu awal wuduk kerana ittiba' (mengikut Nabi). Sekurang-kurangnya ;
بِسْمِ اللهِ

dan paling sempurnanya

بِسْمِ اللهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيْمِ

Ianya wajib di sisi Imam Ahmad."

Walaubagaimanapun, ulamak Mazhab Syafi'i menolak pendapat yang mengatakan ia wajib dengan sekurang-kurangnya 4 alasan iaitu;

1. Sanad hadis tersebut dhaif (lemah). Imam al-Nawawi berkata :

وجاء في التسمية أحاديث ضعيفة ، وثبت عن أحمد بن حنبل رحمه الله أنه قال : لا أعلم في التسمية في الوضوء حديثاً ثابتاً

"Telah datang beberapa hadis yang dhaif pada bicara tentang tasmiyah (Basmalah sebelum wuduk) ini. Telah diriwayatkan daripada Imam Ahmad, bahawa sesungguhnya beliau pernah mengatakan, “Tidak aku ketahui suatu hadis yang sabit (sahih) pada bicara tentang tasmiyah (Basmalah) ketika wuduk ini.” (al-Azkar, 71).

2. Ditanggungkan hadis tersebut dengan maksud "tidak sempurna wuduk" dan bukan dengan maksud "tidak sah wuduk."(Al-Majmuk 387/1, Asna al-Matalib 92/1, Tuhfah al-Tullab 12, I'anah al-Talibin 73/1).

3. Yang memalingkan perintah (al-amr) di sini dan selainnya adalah apa yang diriwayatkan, bahawa sesungguhnya Rasulullah sollallahu alaihi wa sallam telah bersabda kepada seorang badwi iaitu :

فَتَوَضَّأْ كَمَا أَمَرَكَ اللَّهُ

"...maka berwuduklah kamu sepertimana yang Allah telah perintahkan kamu."(Riwayat al-Tirmizi no. 302 dan beliau menghasankannya).

Sedangkan pada apa yang Allah Taala telah perintahkan itu, tidak terdapat sesuatupun mengenai kewajipan membaca Basmalah (Al-Majmuk 387/1, Tuhfah al-Tullab 111).

4. Menurut Rabi‘ah iaitu guru Imam Malik, al-Darimi, Qadhi Husain dan segolongan ulamak lainnya sepertimana yang telah dinukilkan oleh al-Khattabi, yang dimaksudkan dengan zikir (menyebut nama Allah) di dalam hadis :

لاَ وُضُوْءَ لِمَنْ لَمْ يَذْكُرِ اسْمَ اللهِ عَلَيْهِ

"Tiada wuduk bagi sesiapa yang tidak menyebut nama Allah..."(Riwayat Abu Daud no. 101, Ibn Majah no. 399 dan lain-lain).

Ini adalah niat (Al-Majmuk 387/1).
اليسع

Wallahu a'lam.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan