PANDUAN HUKUM : HUKUM MEMBERI
DAGING KORBAN KEPADA ORANG KAFIR
Alyasak bin Berhan
Menurut pendapat yang muktamad
dalam mazhab Syafi`i, HARAM memberi daging korban, sama ada korban sunat atau
korban wajib kepada kafir sekalipun kafir zimmi (Hasyiah al-Baijuri 451/2). Begitulah
juga hukumnya dengan daging akikah. Malah, jika daging berkenaan diberikan juga
kepada orang kafir, maka ia wajib diganti (Hasyiah al-Shabramallisi 141/8, al-Tarmasi
647/6).
(وَلَهُ ) أَيْ الْمُضَحِّي
عَنْ نَفْسِهِ مَا لَمْ يَرْتَدَّ إذْ لَا يَجُوزُ لِكَافِرٍ الْأَكْلُ مِنْهَا مُطْلَقًا
وَيُؤْخَذُ مِنْهُ أَنَّ الْفَقِيرَ وَالْمُهْدَى إلَيْهِ لَا يُطْعِمُهُ مِنْهَا وَيُوَجَّهُ
بِأَنَّ الْقَصْدَ مِنْهَا إرْفَاقُ الْمُسْلِمِينَ بِأَكْلِهَا فَلَمْ يَجُزْ لَهُمْ
تَمْكِينُ غَيْرِهِمْ مِنْهُ-تحفة المحتاج
"...dan harus bagi orang yang berkorban untuk dirinya (memakan sedikit daging korban) selagimana dia tidak murtad, kerana tidak harus (haram) bagi orang kafir memakan daging korban itu secara mutlak. Dan difahami daripada hal tersebut (tidak harus), sesungguhnya orang yang fakir dan orang yang mendapat hadiah korban (orang kaya) juga tidak harus memberi makan daging korbannya kepada orang kafir. Kerana tujuan daripada korban adalah menyantuni kaum muslimin dengan memberi makan. Maka tidak harus (haram) bagi mereka memberikannya kepada orang lain (orang kafir).”(Tuhfah al-Muhtaj 363/9)
وَخَرَجَ بِمَا مَرَّ مَا لَوْ ضَحَّى عَنْ
غَيْرِهِ أَوْ ارْتَدَّ فَلَا يَجُوزُ لَهُ الْأَكْلُ مِنْهَا كَمَا لَا يَجُوزُ إطْعَامُ
كَافِرٍ مِنْهَا مُطْلَقًا ، وَيُؤْخَذُ مِنْ ذَلِكَ امْتِنَاعُ إعْطَاءِ الْفَقِيرِ
وَالْمُهْدَى إلَيْهِ مِنْهَا شَيْئًا لِلْكَافِرِ ، إذْ الْقَصْدُ مِنْهَا إرْفَاقُ
الْمُسْلِمِينَ بِالْأَكْلِ لِأَنَّهَا ضِيَافَةُ اللَّهِ لَهُمْ فَلَمْ يَجُزْ لَهُمْ
تَمْكِينُ غَيْرِهِمْ مِنْهُ-نهاية المحتاج
"...dan keluar daripada penjelasan yang telah lalu (harus memakan sedikit daging korban untuk pemilik korban) iaitu jikalau seseorang menyembelih korban untuk orang lain atau orang yang menyembelih korban tersebut murtad, maka tidak harus (haram) baginya memakan daging korban itu sebagaimana tidak harus (haram) memberi makan orang kafir dengan daging korban tersebut secara mutlak. Dan difahami daripada hal tersebut iaitu tidak harus (haram) bagi orang yang fakir dan orang yang mendapat hadiah korban (orang kaya) memberikan korbannya kepada orang kafir pula. Kerana tujuan daripada korban adalah menyantuni kaum muslimin dengan memberi makan. Kerana korban itu adalah jamuan Allah bagi mereka, maka tidak harus (haram) bagi mereka memberikannya kepada orang lain (orang kafir).”(Nihayah al-Muhtaj 141/8)
فلا يجوز
إعطاء شيء منها لكافر ولو من أضحية التطوع
"Maka tidak harus/tidak boleh (haram) memberikan sesuatu daripadanya (daging korban) kepada orang kafir walaupun daripada korban yang sunat."(Hasyiah al-Baijuri 452/2).
ويشترط فيهم أن يكونوا من المسلمين. أما
غيرهم فلا يجوز إعطاؤهم منها شيئا
"...dan disyaratkan bahawa mereka yang menerima daging korban tersebut terdiri daripada orang-orang Islam. Adapun selain mereka (orang kafir) tidak harus diberikan sesuatu daripadanya (daging korban)."(Hasyiah I`anah al-Tolibin 379/2)
"......dan tiada harus (haram) memberikan dia (daging korban) bagi kafir......"(Sabil al-Muhtadin, 229/2).
"....Maka tiada harus (haram) diberi sesuatu daripada udhhiyyah kepada fakir dan miskin kafir zimmi hingga jikalau mengambil oleh fuqara' al-muslimin akan udhhiyyah atas jalan sedekah dan orang yang kayanya atas jalan hadiah, haram atas mereka itu bersedekah dan hadiah dengan sesuatu daripadanya (daripada udhhiyyah tadi) kepada kafir zimmi demikian lagi menjual kepada mereka itu."(Bahr al-Wafi wa al-Nahr al-Sofi 559).
“… haram hukumnya memberi, menghadiahkan atau menjual daging qurban tersebut kepada orang bukan Islam, sekalipun fakir miskin itu terdiri daripada kafir zimmi”.(Matla’ al-Badrain 81).
Muzakarah Jawatankuasa Fatwa
Majlis Kebangsaan Bagi Hal Ehwal Ugama Islam Malaysia Kali Ke-66 yang bersidang
pada 25 Nov 2004 telah memutuskan bahawa tidak harus mengagih dan memberi makan
daging Korban kepada orang bukan Islam.http://www.e-fatwa.gov.my/fatwa-kebangsaan/hukum-wakalah-dan-beberapa-perkara-berbangkit-dalam-ibadat-korban
Hal ini disokong oleh sebuah
hadis dhoif iaitu;
لَا تُطْعِمُوا الْمُشْرِكِينَ مِنْ لُحُومِ
ضَحَايَاكُمْ -رواه ابن عدي في الكامل 1818/5 وهو ضعيف
"Janganlah engkau beri makan kepada orang-orang musyrik (kafir) daripada daging-daging korban kamu."
Pendapat Imam al-Nawawi
Walaubagaimanapun menurut Imam
al-Nawawi harus daging korban sunat diberikan kepada orang kafir zimmi. Hal ini
adalah sebagaimana yang telah disebutkan oleh beliau di dalam kitab al-Majmuk
iaitu;
قَالَ ابْنُ الْمُنْذِرِ أَجْمَعَتْ الْأُمَّةُ
عَلَى جَوَازِ إطْعَامِ فُقَرَاءِ الْمُسْلِمِينَ مِنْ الْأُضْحِيَّةِ وَاخْتَلَفُوا
فِي إطْعَامِ فُقَرَاءِ أَهْلِ الذِّمَّةِ فَرَخَّصَ فِيهِ الْحَسَنُ الْبَصْرِيُّ
وَأَبُو حَنِيفَةَ وَأَبُو ثَوْرٍ وَقَالَ مَالِكٌ غَيْرُهُمْ أَحَبُّ إلَيْنَا وَكَرِهَ
مَالِكٌ أَيْضًا إعْطَاءَ النَّصْرَانِيِّ جِلْدَ الْأُضْحِيَّةِ أَوْ شَيْئًا مِنْ
لَحْمِهَا وَكَرِهَهُ اللَّيْثُ قَالَ فَإِنْ طُبِخَ لَحْمُهَا فَلَا بَأْسَ بِأَكْلِ
الذِّمِّيِّ مَعَ الْمُسْلِمِينَ مِنْهُ هَذَا كَلَامُ ابْنِ الْمُنْذِرِ وَلَمْ أَرَ
لِأَصْحَابِنَا كَلَامًا فِيهِ وَمُقْتَضَى الْمَذْهَبِ أَنَّهُ يَجُوزُ إطْعَامُهُمْ
مِنْ ضَحِيَّةِ التَّطَوُّعِ دُونَ الْوَاجِبَةِ ا هـ
“Ibn al-Munzir berkata, “Telah disepakati oleh umat Islam bahawa harus memberikan daging korban kepada orang fakir miskin kaum muslimin. Tetapi mereka berbeza pendapat tentang hukum memberi makan kepada fakir miskin ahli zimmah (kafir zimmi). Hasan al-Basri, Abu Hanifah dan Abu Thaur membolehkannya. Sedangkan Malik mengatakan, “Yang selain mereka (kafir zimmi) itu lebih kami sukai.” Malik juga tidak suka (memakruhkan) memberikan kulit haiwan korban kepada orang Nasrani atau sedikitpun daripada dagingnya. Begitupun al-Laith (juga memakruhkan), tapi dia mengatakan kalau dagingnya sudah dimasak maka tiada masalah orang kafir zimmi makan bersama kaum muslimin.”Ini adalah pernyataan Ibn al-Munzir.
Namun saya (al-Nawawi) belum pernah melihat pernyataan daripada para ashab kami dalam hal ini. Dan menurut ketentuan mazhab, bahawa sesungguhnya harus memberikan makan kepada mereka (zimmi), daripada korban sunat bukan korban yang wajib."(al-Majmuk 404/8).
Walaubagaimanapun, harus
diingatkan bahawa, keharusan tersebut adalah merujuk kepada golongan kafir
ZIMMI sahaja dan bukanlah kafir selainnya. Namun, pendapat ini
merupakan pendapat yang dhaif dalam mazhab Syafi'i (Hasyiah al-Rasyidi 141/8,
Hasyiah al-Syarwani 363/9).
Bahkan, dalam konteks
masyarakat majmuk di negara ini, 'non muslim' di sini tidak harus untuk
diberikan daging korban atau akikah kerana mereka tidak memenuhi kriteria sebagai
kafir zimmi menurut syarak. Hal ini kerana, menurut Syeikh Abdul Qadir
al-Mandili zimmi adalah merujuk kepada golongan kafir yang diberikan keamanan
atas darah dan harta mereka serta mereka dikehendaki membayar jizyah. Selain
itu, tidak layak dikategorikan sebagai zimmi melainkan daripada golongan ahli
kitab dan majusi (Beberapa Mutiara yang Bagus Lagi Indah 131-132, Islam Agama
dan Kedaulatan 41-42).
Oleh kerana itulah, Muzakarah
Jawatankuasa Fatwa Majlis Kebangsaan Bagi Hal Ehwal Ugama Islam Malaysia Kali
Ke-66 yang bersidang pada 25 Nov 2004 telah memutuskan bahawa tidak harus
mengagih dan memberi makan daging Korban kepada orang bukan Islam.
اليسع
Wallahu a'lam.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan